Abonner på pressemeldinger fra Volvo Trucks

Siste pressemeldinger

133 matches

1 of 7

• I en av Volvo Trucks' største avtaler noensinne, har Lannutti Group, et italiensk transport- og logistikkselskap, bestilt 1500 Volvo FH Aero for å fornye flåten med lastebiler for langtransport.

• Volvo Trucks’ utstilling på IAA 2024 vil være fylt med bevis på Volvos engasjement for å redusere utslipp og forhindre ulykker. Volvo viser lastebiler med batterielektriske drivlinjer, brenselceller og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoff – en strategi som gjør bærekraftig transport mulig i dag og i fremtiden.

• Volvos elektriske lastebiler har kjørt mer enn 80 millioner kilometer, eller 2000 ganger rundt jorden, siden Volvo lanserte de første elektriske lastebilmodellene i 2019. Disse lastebilene har redusert CO2-utslippene og samtidig forbedret arbeidsmiljøet til sjåførene betraktelig.

• Den nye Volvo FH16 er Europas kraftigste lastebil, men er også veldig drivstoffeffektiv – og kan kjøre på 100 % fornybare drivstoff. Realistiske tester viser at den helt nye motoren i FH16 oppnår 5 % bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp samtidig som den har 7 % bedre dreiemoment – en kombinasjon som øker effektivitet og produktivitet for de mest krevende transportoppgavene.

• Press release

2024-05-23

Volvo lanserer hydrogendrevne lastebiler

Volvo Trucks utvikler lastebiler med forbrenningsmotorer som kan gå på hydrogen. Man starter testing av disse bilene på vei i 2026 og kommersiell lansering er planlagt mot slutten av dette tiåret. Lastebiler som kjører på grønt hydrogen utgjør et betydelig skritt mot Volvos mål om netto nullutslipp og å hjelpe kunder nå sine mål om reduksjon av CO2-utslipp.

• Et komplett utvalg av nye Volvo lastebilmodeller kan nå kjøre på 100 % biodiesel, noe som gir kunder som vil redusere CO2-utslippene fra transport her og nå nye valgmuligheter innen fornybare drivstoffkilder.

• Volvo Trucks har mottatt en ordre på 100 elektriske lastebiler fra logistikkselskapet DFDS. Med denne siste ordren har DFDS nesten doblet sin flåte med elektriske Volvo-lastebiler til totalt 225 lastebiler – den største flåten tunge elektriske lastebiler blant europeiske selskaper.

• Lastebilbransjen er på full fart inn i en ny tidsalder. Produkter og tjenester slik vi har forholdt oss til det i de siste 50 år, utfordres og er i endring. Da må vi henge med og tilpasse oss, sier Karstein Ahlin, administrerende direktør i Volvo Norge.

• Volvo lanserer sin første lastebilmodell som kun er utviklet for elektrisk drift. Med kapasitet for tung last og utmerket sikt for sjåføren, er FM Low Entry en elektrisk lastebil som er best mulig tilpasset sikker og effektiv kjøring i bynære områder.

• Volvo Trucks lanserer en ny motor for sin ikoniske FH16-lastebil. Med opptil 780 hk og 3800 Nm kan den nye 17-liters motoren enkelt håndtere de tøffeste transportoppdragene, samtidig som den leverer enestående drivstoffeffektivitet og holdbarhet. Den nye motoren er sertifisert for biodrivstoff.

• Volvo Trucks ikoniske FH-familie får et nytt medlem med Volvo FH Aero. Med aerodynamisk utforming og innovative funksjoner gir FH Aero energieffektivitet på et nytt nivå. Den kommer i fire varianter, inkludert biodrivstoff og den prisvinnende elektriske versjonen.

• Volvo Trucks har vunnet den prestisjetunge bransjeprisen med sin Volvo FH Electric. Det er første gang en elektrisk lastebil vinner prisen.

• Med en elektrisk rekkevidde på inntil 450 km, halvering av ladetid og nye, aktive sikkerhetssystemer er Volvos oppdaterte mellomtunge elektriske lastebiler designet for tettbygde områder – og gjør det mulig med trygg og utslippsfri transport og logistikk i byer.

• Volvo Trucks tilbyr nå den mellomtunge Volvo FL med en kraftigere motor med 320 hestekrefter, noe som gjør den velegnet til enda tøffere bruksområder.

• Et landsdekkende nettverk av offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge elektriske lastebiler åpner i Sverige. Ladenettverket drives av fornybar strøm. En ny tjeneste fra Volvo Trucks gjør det enkelt for transportører å finne og få tilgang til ladestasjonene.

• Volvo Trucks øker volumene av elektriske lastebiler og starter serieproduksjon av tunge batterielektriske lastebiler også ved fabrikken i Ghent, Belgia. Dette betyr at Volvos elektriske lastebiler nå bygges ved fire produksjonsanlegg – tre i Europa og ett i USA.

• Vi feirer i dag at det er 30 år siden Volvo Trucks introduserte Volvo FH, selskapets bestselgende lastebil noensinne. Siden starten har Volvos flaggskipmodell stått tydelig fram med sitt distinkte design, både utvendig og innvendig, suveren komfort for sjåføren og teknisk avanserte løsninger innen effektivitet og sikkerhet.

• Volvo Trucks har levert en elektrisk lastebil for tung transport til et transportselskap i Göteborg, Sverige. Lastebilen håndterer en total vogntogvekt på 74 tonn.

• Volvo Trucks introduserer nå nye, kraftigere batterier for sine mellomtunge elektriske lastebiler, som er i stand til å levere økt rekkevidde på inntil 450 kilometer og gjør det mulig å kjøre elektrisk på enda flere transportoppdrag i byer.

• Med mål om å øke sikkerheten for syklister og fotgjengere, og også lette arbeidet for lastebilsjåførene, lanserer Volvo Trucks nå en rekke nye sikkerhetssystemer til kjøretøyene sine.

133 matches

1 of 7